Pagina's

zondag 26 oktober 2014

Raad

Allereerst allemaal bedankt voor jullie beterschapwensen, lief!

Het gaat ietsje beter hoewel ik op dit moment een beetje lig te modderen met allerlei griepkwaaltjes.
Dus. Besloot ik eens op het www te kijken naar huis- tuin- en keukenmiddeltjes om het leed een beetje te verzachten. En, er zijn er nogal wat.

Ingeval je binnenkort zelf wordt getroffen door het influenzavirus, hieronder alvast wat tips om te proberen. Beslis zelf welke voor jou van toepassing zouden kunnen zijn, ik heb zo mijn voorkeuren ;-)

Verstopte neus
Remedie 1: een gesneden ui naast het bed.
Remedie 2: probeer een handstand te maken. Lukt dit niet ga dan op uw buik op bed liggen en doe uw hoofd omlaag. Houd dit zo lang mogelijk vol. Heeft een kort maar zeer fijn effect.

Loopneus
Remedie 1: kopje water, waarin een afgestreken theelepel zout is opgelost. Klein beetje van dat zoutige water af en toe opsnuiven doet de slijmvliezen slinken en je loopneus verdwijnen.
Remedie 2: dagelijks een liedje neuriën, dat helpt echt heel goed! Al je holtes blijven zo goed open.

Vastzittende hoest
Remedie 1: koop wat gedroogde tijm, doe ongeveer twee eetlepels in een grote mok en giet daar kokend water op, ongeveer 20 min. laten trekken. Wel de mok afdekken door middel van bijvoorbeeld een schoteltje, anders koelt het water te snel af. Daarna flink wat honing toevoegen en af en toe een slokje nemen. Helpt prima tegen die nare kriebel en uw hoest zal snel losser worden.
Remedie 2: als uw kleinkinderen (of den opa) last hebben van een hardnekkige hoest, vooral 's nachts, snij dan gewoon een grote ui middendoor, steek er een koordje door met een grote naald of maak een insnijding in het midden van de vlakke kant en bind dan het koordje om de ui, hang de twee helften zo dicht mogelijk bij het hoofd van het kind of den opa, en ze zullen voor de rest van de nacht rustig slapen.

Kriebelhoest
Remedie 1: doe voor je gaat slapen Vicks Vaporub (of eigen merk) onder je voetzolen, sokken aan en dan gaan slapen.
Remedie 2: last van lange hoesten doe u hand dan omhoog dan gaat het sneller voorbij.

Hoestdrank
Remedie 1: doe in een glas het sap van een halve citroen, 1 eetlepel bruine basterdsuiker, 1 á 2 eetlepels Vieux en dan kokend water erbij.
Remedie 2: bij een droge kriebelhoest 1 eetlepel ketjap manis met een paar druppels citroensap mengen en innemen voor het slapen gaan. Daar kan geen hoestdrank tegenop.

Hoofdpijn
Remedie 1: haal een stukje verse gember bij de groenteboer en rasp daar een paar reepjes van, ongeveer 7. Plaats het in een grote mok of soepkom. Vervolgens kookt u water en giet het op de gember, u laat het 5 minuten intrekken en u kunt het opdrinken.
Remedie 2: ook bij migraine. Wilt u niet de vervelende bijwerkingen van de medicijnen probeer dan de volgende tip. Ga op de rug liggen en wrijf met de handen over uw linker onderbuik (darmen) totdat het begint te borrelen en uw migraine verdwijnt langzaam. Meestal moet u daarna waarschijnlijk naar het toilet, doordat uw darmen beginnen te werken, succes!

Keelpijn
Remedie 1: vul een beker met lauwwarm water, doe er zout bij (niet te weinig) en gorgelen. Het helpt echt al is het niet lekker.
Remedie 2: gorgel met jonge jenever, bijt lekker in je keel en de keelpijn blijft een tijdje weg.

Oorpijn
Remedie 1: verwarm een doekje gevuld met zout en leg dat op het pijnlijke oor. Binnen een half uurtje verdwijnt de pijn en de ‘rommel’ loopt uit het oor.
Remedie 2: bij oorpijn kun je sigarettenrook in je oor (laten) blazen, hierdoor zal de klacht sneller afnemen.

Koorts
Remedie 1: wanneer je last van koorts hebt, moet je ‘s avonds voor het slapen gaan katoenen sokken gedrengd in azijn aantrekken. Hierover droge, wollen sokken aantrekken. Heel de nacht aan houden, ‘s ochtend is de koorts aanzienlijk gedaald. Zo nodig nachten herhalen. Werkt ontzettend goed, ook bij kleine kinderen!
Remedie 2: trek kleine kinderen sokjes aan gedrenkt in Slivovitch (pruimendistillaat). Dit helpt gegarandeerd de koorts te verlagen. Oud huismiddel uit Macedonië bij kleindochter gedaan en werkte perfect. Zetpil hielp niet.

Bron: omaweetraad.nl

En beterschap!


27 opmerkingen:

  1. Nevernooitniet dat ik met een gesneden ui naast het bed ga slapen. Dat lijkt me zo vies! Voor de rest zal ik het allemaal goed doorlezen, want ik ben ook flink verkouden. Beterschap voor jou!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Vies of niet, het helpt! Alleen als je echt heel zwaar verkouden bent en je neus goed verstopt zit, heb je wel neusdruppels nodig. Maar daarmee moet je dan weer oppassen want je kunt er verslaafd aan raken, schijnt ... jij ook beterschap!

      Verwijderen
  2. Oh, je bent alweer aan de beterende hand gelukkig. Heerlijk al die oplossingen bij de diverse kwaaltjes. Het zout water snuiven en gesneden ui naast het bede paste ik altijd toe bij verkoudheid van de kinderen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Van het zoute water snuiven zou ik stikken, geloof ik ...

      Verwijderen
  3. Ik zal er zeker eens een paar uitproberen... maar sommige ook zeker niet :-)
    Tijmthee drink ik als ik verkouden ben, dat helpt goed tegen het hoesten vind ik.
    Hopelijk helpt één van deze middeltjes ook bij jou en voel je je snel weer helemaal beter.
    Alvast een fijne nieuwe week Desire,
    groetjes, Vanessa

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De gesneden ui helpt zeker en verder ben ik fan van aspirine ... wie dat uitgevonden heeft :)

      Verwijderen
  4. Wat een rare verhalen lees jij.....:-)
    Ik ben wel eens op een kinderkamer geweest waar een ui lag, niet te harden zeg, zo'n stank!
    Dat gember-recept noemen wij gemberthee en drinken we best vaak hier thuis (en toch nog verkouden!) en de slivovitch drinkt Echtgenoot zelf liever op dan er de sokken in te drenken.

    Fijne week!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nou, en wat schrijven mensen ook rare verhalen hè? Ik ben geen fan van gember maar die slivovitch lijkt me dan wel weer aantrekkelijk om te proberen ;-)

      Verwijderen
  5. Jij bent onderhand de tweede Klazien uut Zalk aan het worden :-) Ik heb erg gelachen, maar moet eerlijk bekennen dat het snuiven met zout water een heel goede oplossing is.
    Fijn dat je aan de beterende hand bent!
    Liefs Kakel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het komt ook een beetje door mijn schoonmoeder. Dat is echt zo'n theelepelvrouwtje die altijd met zulke middeltjes komt als er weer ééntje in de familie ziek is. Peterselie in je oor bij kiespijn, koolbladen om je nek bij keelontsteking ... zij gelooft er heilig in.

      Verwijderen
  6. Goed dat je aan de beterhand bent ;-)
    Zou het dan toch waar zijn van die ui? Mijn dochter heeft nog naast het bedje van mijn kleindochter een opengesneden ui gelegd toen de kleine verkouden was (iemand, weet niet wie) had haar die raad gegeven. Ik verklaarde haar voor gek....ahum, mss moet ik in het vervolg iets voorzichtiger zijn met mijn mening ;-) Een wonder dat het kind nog leeft want die kamer stonk als de pest. Wie weet is het net die stank die alle microben om zeep helpt :D Dat van die azijnsokken zal ik haar zeker niet vertellen..... :D al zijn sommige van die opgesomde middeltjes wel heilzaam ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is echt waar van die ui en ja, het stinkt gigantisch. Maar ik ruik het niet omdat ik snotverkouden ben en mijn neus verstopt zit haha!
      Die azijnsokken zie ik ook niet zitten, doe mij maar gewoon een aspirientje tegen de koorts.

      Verwijderen
  7. goed dat het beter gaat...

    maar met sommige remedies zou ik nooit beginnen

    groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee, ik ook niet eerlijk gezegd ... een eetlepel ketjap manis met citroen innemen, brrrrrrrrrrr!

      Verwijderen
  8. had ik dat eerder geweten... :-)

    Die ui naast het bed hebben wij al uitgeprobeerd.
    Maar dat gorgelen met jenever ga ik beslist onthouden... ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De fles jenever staat op mijn nachtkastje. Alleen, van gorgelen komt het niet (meer) *hips* ;-) ;-)

      Verwijderen
  9. Als je een ui naast je bed legt als je verkouden bent, wordt je er nog misselijk bij ook haha.
    Neusspray, een hoestdrankje, dropjes en paracetamol, dat is mijn recept! ;-)
    Gelukkig dat je je al wat beter voelt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is ook niet bevorderlijk voor je eetlust, die ui.
      Jouw recept lijkt mij het beste!

      Verwijderen
  10. 3.37 : bedankt voor de tips*steekt haar arm in de lucht*

    BeantwoordenVerwijderen
  11. daar zitten inderdaad goede weetjes bij om eens uit te proberen moest het nodig zijn
    Je postte dit op zondag, ondertussen is het woensdagochtend en hoop ik dat die weetjes bij jou geholpen hebben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Over het algemeen voel ik me gammel, de hoofdpijn blijft .... rust nemen en uitzieken is dan de remedie.

      Verwijderen
  12. Uitje naast mijn bed doe ik vaker als er iemand verkouden is in huis. Helpt echt, droogt de slijmvliezen uit.
    En bij keelpijn ga ik altijd aan de kruidenbitter, doodt de bacteriën denk ik dan altijd... hihihi hik....

    Wel leuk om een keertje zo te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh, kruidenbitter, da's een goed plan! ;-)

      Verwijderen
  13. hoop dat je inmiddels weer opgeknapt bent en ik kijk ook altijd op oma weet raad als ik iets heb hahaha een vlek ergens in, een pijntje.. oma weet raad! ^^

    BeantwoordenVerwijderen